lauantai 23. toukokuuta 2015

Kaikkensa tehnyt

(Varoitus: Tämä ei ole asiateksti.)

Eläinharrastaja julistaa olevansa kriisitilanteessa eläimensä kanssa. Kaikki on tehty ja kokeiltu. On oikea hätätilanne, josta ei löydy ulospääsyä. On hyvä käydä vielä läpi, että kaikki vaihtoehdot on kahlattu läpi. Tässä avuksi lista. Mitä useampaan kohtaan ruksin voi laittaa, sen parempi. Näillä ei ole merkittävää tärkeysjärjestystä, joten järjestys on vapaa. Tärkeää on vain, että mahdollisimman moni kohta tulee merkityksi.

1. Olen hermostunut.
2. Olen huutanut tai sadatellut, mielellään sekä eläimelle että jollekin lähimmäiselle.
3. Olen ohjeistanut (mahdollisesti huutaen) jotakuta ulkopuolista, jolla ei ole tilanteen kanssa mahdollisesti mitään tekemistä.
4. Olen miettinyt eläimen lopettamista.
5. Olen potenut omantunnontuskia kohdasta 4.
6. Olen hermostunut uudelleen. Mahdollisesti itkaissut vähän.
7. Olen pitkin hampain ottanut vastaan neuvon hakea apua ja lisäneuvoja (mahdollisesti perheenjäseneltä).
8. Olen googlettanut aiheesta.
9. Olen kirjoittanut vähintään yhdelle foorumille kyselyn aiheesta.
10. Olen kysynyt mielipidettä vähintään kolmelta eri harrastuskaverilta, joista jokainen mielellään saisi edustaa eri tyylisuuntaa, harrastettavaa lajia tai rotua.
11. Olen hyljännyt kaikki mielipiteet epäpätevinä, sillä ne eivät voi soveltua tilanteeseen.
12. Olen lähettänyt kyselyn ainakin yhdelle internetissä operoivalle ammattilaiselle.
13. Olen pettynyt, koska vastaus viipyy.
14. Jos olen vastauksen saanut, olen hyljännyt sen epäpätevänä, sillä se ei ole sovellettavissa tilanteeseen.
15. Olen postannut ainakin yhden päivityksen facebookiin tai vastaavaan some-palveluun.
16. Olen kysynyt neuvoa some-päivityksellä ja hyljännyt annetut neuvot, koska ne eivät ole sovellettavissa tilanteeseen.
17. Olen katsonut ainakin puolikkaan Youtube-opetusvideoklipin aiheesta, mielellään sellaisesta, joka on esim. keskimmäinen osa kolmen videon sarjaa.
18. Olen lähettänyt kysymyksiä harrastajafoorumeille koskien tätä 5 sekunnin pätkää, jonka jaksoin katsoa opetusvideosta. Olen hyljännyt annetut neuvot, sillä ne eivät ole sovellettavissa tilanteeseen.
19. Olen tilannut jäsenyyden johonkin internetin koulutuspalveluun. En ole perehtynyt materiaaliin.
20. Olen syyttänyt vähintään yhtä ulkopuolista tilanteeseen sattunutta tahoa.
21. Olen syyttänyt vähintään yhtä ulkoista ärsykettä.
22. Olen syyttänyt vähintään yhtä valmentajaa / kasvattajaa / tuomaria.
23. Olen syyttänyt vähintään yhtä kansallista organisaatiota.
24. Olen syyttänyt valtiota.
25. Olen ottanut vastaan kehotuksen perheenjäseneltä etsiä lisää tietoa. Uudelleen. Pitkin hampain.
26. Olen katsonut internetin kirjastopalvelusta, mitä opuksia asiaan liittyen on tarjolla.
27. En ole mennyt kirjastoon.
28. Olen selannut kirjakauppojen internet-sivuja, en ole tilannut kirjaa.
29. En ole avannut yhtään kirjaa, joka jo kirjahyllyssä on. TAI VAIHTOEHTOISESTI: olen avannut kolme kirjaa, keskimäärin keskeltä, joista jokainen edustaa eri tyylisuuntausta ja olen hämmentynyt, miten näitä tulisi soveltaa.
30. Olen pettynyt kirjallisuuden tuomaan heikkoon apuun.
31. Olen etsinyt internetistä kursseja, joista voisi olla apua. En ole ilmoittautunut.
32. Olen ostanut lohturuokaa tai -juomaa itselleni.
33. Olen miettinyt toistamiseen eläimen lopettamista tai myymistä.
34. Olen itkaissut pettymystäni.
35. Olen miettinyt "miksi minulle aina käy näin ja miksei mikään voi onnistua?"
36. Olen toistanut kohdat 32. ja 34.
37. Olen kilauttanut ainakin yhdelle, mahdollisuuksien mukaan asiaanperehtymättömälle kaverille, jonka neuvoista olen ottanut vaarin silloin, kun ne ovat olleet samaa mieltä kanssani (= eläin on kelvoton yksilö tai joku muu on syyllinen).
38. Olen hyljännyt kaverin neuvot, mikäli ne eivät ole olleet linjassa oman ajatteluni kanssa (= eläin on kelvoton yksilö tai valmentaja/kasvattaja/kansallinen organisaatio on syypää ongelmaani.)
39. Olen käynyt kampaajalla, koska uusi tukka piristää kummasti.
40. En ole tilannut koulutusapua, koska minulla ei ole siihen varaa.
41. Olen ostanut jonkun uuden varusteen. On mukavampi treenata, kun väriharmonia on kunnossa.
42. Olen käyttänyt vähintään yhtä epämääräisesti ajoitettua pakkokeinoa eläimen oikaisemiseksi.
43. Olen pettynyt itseeni, itkaissut ja ostanut lisää lohturuokaa.
44. Olen miettinyt lajinvaihtoa, mutta hyljännyt ajatuksen, koska olen kuitenkin kokenut ja lahjakas eläimenkouluttaja. Olisi sääli jättää tällainen antoisa elämäntapa taakseen.
45. Olen miettinyt minkälaisia vaihtoehtoisia metodeja olisi käytettävissä: homeopatiaa, kukkaisterapiaa, kuukiviä, avaruuspölyä... karva-analyysejä! Olen mahdollisesti myös kokeillut kaikkia, koska oli saatavilla joku edullinen tarjous tai se vain kuulosti mielenkiintoiselta ja eksoottiselta.
46. Olen vaihtanut ainakin kerran valmentajaa/hierojaa/kengittäjää/eläinlääkäriä/muuta avustavaa ammattilaista.
47. Olen soittanut eläinlääkärille ja kysynyt neuvoa. En ole varannut eläinlääkärille aikaa.
TAI VAIHTOEHTOISESTI: Olen käynyt ainakin kolmella eri eläinlääkärillä/hierojalla/osteopaatilla tai muulla vastaavalla, ottanut vastaan kolme mielipidettä ja hyljännyt kaikki, sillä ne eivät olleet linjassa oman ajatteluni kanssa.
48. Olen suututtanut vähintään yhden, mutta mielellään useamman sidosryhmän jäsenen.
49. Olen vaihtanut seuraa / tallia tai muuta vastaavaa yhteisöä vähintään kerran.
50. Olen käynyt "nollaamassa" itseni vähintään kerran (vapaavalintaisella, itselleni soveltuvalla tavalla, joka mielellään kustantaa vähintään 50 €/laaki).

Sekä sitten ne viisi kaikista kriittisintä:

51. Olen vaihtanut korjausta / metodia / koulutusjärjestelyä vähintään 3 kertaa, mieluusti esimerkiksi päivän aikana. Aina parempi, jos nämä kolme eri lähestymistapaa saa mahdutettua 10 minuuttiin.
52. Olen vaihtanut palautteenlaadun vähintään kaksi kertaa seuraavien vaihtoehtojen välillä: negatiivinen vahviste, positiivinen vahviste, negatiivinen rangaistus, positiivinen rangaistus. Mielellään tuon saman 10 minuutin sisään.
53. Minulla ei ole aavistustakaan mitä edellinen kohta tarkoitti.
54. Olen ollut tunnekuohussa, tuntenut sääliä itseäni ja mahdollisesti eläintä kohtaan ja lopettanut koulutustilanteen täysin mielivaltaisella hetkellä, koska "minusta nyt vain tuntui siltä, että piti ottaa tauko."
55. En ole katsonut peiliin, muutoin kuin tarkistaakseni pitääkö käydä kampaajalla.

HUOM! Kaikki edellä mainitut kohdat on korvattavissa yhdellä ainoalla teolla, jonka sisimmäinen merkitys on, että kaikki mahdollinen on tehty:

Olen päivittänyt someen hätäviestin, jossa olen ilmaissut olevani uhri. Uhri tässä tarkoittaa ihmistä, joka on joutunut jonkin epämukavan sattumanvaraisen tapahtuman kohteeksi ja jolla ei ole mitään valtaa siihen, mitä tulee tapahtumaan. Kaikki saamani huomio ja sympatia vahvistaa käsitystäni ja pyhittää sen, että voin vain olla omassa tilassani, käydä kampaajalla, syödä hyvää ruokaa ja juomaa sekä varata ensi viikonlopulle risteilyn, jotta hermot pääsevät palautumaan. Eläimen koulutusongelma hoitunee ajan kanssa itsestään. Tai sitten ei.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti