Ikivanha sanonta kertoo,
että kokematon hevonen ja kokematon ratsastaja ovat huono
yhdistelmä. Että onnistuvassa ratsukossa vähintään toinen
osapuoli on aina kokenut. Niin kuin monet pitkään eläneet
sanonnat, tämäkin lienee totta.
Miksi sitten kokematon
ratsastaja ei ole sopiva hevosenkouluttaja? Mikä siinä voi olla
niin vaikeaa? Maailma on täynnä hyvää ratsastuskirjallisuutta,
videoita, klinikoita. Ammattilaiset tuottavat sopivaa oppimateriaalia
tuon tuosta, osa materiaalista vaikuttaa klassikoina vuodesta
toiseen. Tänä päivänä tällainen projekti ei kaatune tiedonpuutteeseen – tietoa on saatavilla, jos sitä on vain yhtään
kiinnostunut hakemaan.
Hevosen koulutus itsessään
on periaatteiltaan varsin yksinkertaista. Negatiivinen vahviste
toimii ehdollistamisvälineenä suurimmassa osassa tilanteista eikä
tätä periaatetta ole lainkaan vaikea oppia tai soveltaa eri
tilanteisiin. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Onko siis
ensimmäisessä kappaleessa mainittu sanonta puhdasta
hevosammattilaisten luomaa hapatusta? Legenda, jota pidetään
hengissä, jotta raha virtaisi ammattilaisten tyhjänä ammottaviin
taskuihin? Vastaus on lyhyt: ei. Perustelu sen sijaan vaatii sitten
jo laajemman otannan.
Otan esimerkin. Minulla on
(kuten ahkerampi lukija tietää) kaksi nuorta oria, tätä
kirjoittaessa kaksi- ja kolmivuotiaat. Näistä vanhempi on ehkä
rohkein kohtaamani hevosyksilö, jonka kanssa kaikki on ollut
suhteellisen suoraviivaista ja helppoa. Jos ongelmia on tullut
vastaan, ne on voitu kouluttaa pois ”muutamilla toistoilla”.
Nuorempi sen sijaan on varsin reaktiivinen nuori mies.
Todennäköisesti syntyessään säikähtänyt. Sen kohdalla tein
virheen, että jätin sen ensimmäiseksi vuodeksi kasvattajalle –
tietämättä varsinaisesti, missä ja miten se elää, miten sitä
käsitellään jne. Tullessaan minulle se oli hankalahko huoltaa
arkirutiineissakin. Tällaisen hevosen kanssa johdonmukaisuus ja
varmisteltu eteneminen nousee arvoon arvaamattomaan. Ko. hevosen on
voinut toistaiseksi opettaa tekemään mitä tahansa ja sietämään
mitä tahansa, mutta prosessi on vaatinut aivotyötä.
Laajennan esimerkkiä:
vuoden henkilökohtaisen tuttavuuden otannalla tiedostin, että
kyseessä on hevonen, joka tulee jännittämään ja pelkäämään
satulavyötä. Mietin kuumeisesti, millä keinoin voin siedättää
hevosen turvallisesti ja onnistuneesti satulaan. Ensimmäisessä
asteessa siedätin sen juoksutusvyön painoon selässä. Toisessa
vaiheessa siedätin sen mahavyön kosketukseen vatsapuolella.
Kolmannessa laitoin vyön kiinni. Mitä tapahtui? Juuri se, mitä olin
odottanutkin – hevosesta tuli pienimuotoinen atomipommi. Olin
varannut tilaksi sen turvallisimman: tallimme pikkumaneesin, jossa on
hevonen voi olla yksin neljän turvallisen seinän sisällä, tilaa
on sopivasti muttei liikaa. Hevonen suoritti rodeoharjoitteita noin
kymmenen viisitoista minuuttia, jonka jälkeen se vapisevana kääntyi
katsomaan minua. Ymmärsi, että koska tuo ihminen tuossa nyt seisoo
kaikessa rauhassa, ei se vyö ehkä olekaan petoeläin kietoutuneena
rungon ympäri vaan jotain muuta. Tästä etenimme viikon aikana
siihen, ettei vyö aiheuttanut enää lainkaan reaktiota. Kyseinen
prosessi vaati paljon tarkkaa ajoitusta ja oikeita pyyntöjä sekä luonnollisesti turvallisuuspoliittisia toimenpiteitä.
Seuraavalla viikolla oli satulan aika. Opetin hevosen sietämään
satulan laskemisen selkään. Kun tämä oli hallussa ja hevonen
astui joitain askelia pyydettynä eteen, taakse ja sivulle satula
selässään ja rentona, laitoin vyön kiinni. Jälleen samat
rajuhkot reaktiot. Tästä etenin kolmen neljän päivän aikana
ensin vahvistaen opittua satulointitilannetta (jonka suoritusvarmuus
heikkeni hevosen yhdistäessä satulan epämiellyttävään
tuntemukseen) aina sitten siihen, että hevonen juoksi satula
selässään ympärilläni poukkoilematta ja turhia jännittämättä
heti alusta saakka. Toisen päivän loppupuolella liitin mukaan
positiivisen vahvisteen, porkkanan. Palkkasin hevosen halutuista
reaktioista. Tämä nopeutti oppimista ja rohkaisi hevosta oikeaan
suuntaan. Viimeisenä päivänä hevonen juoksi nätisti satula
selässään ympyröitä ja rauhoittui ja rentoutui harjoitusten
jälkeen. Onnistuminen siis.
Tässä tarinassa ei
välttämättä ole mitään mielenkiintoista tällaisenaan. Sitä
siitä tulee vasta, kun mietitään, miten moni asia olisi voinut
mennä pieleen? Mitä jos olisin tehnyt virheen ja satuloinut hevosen ensi
kertaa tallissa, karsinassaan? Olisiko se tai minä loukkaantunut episodin
aikana? Mitä jos en olisi osannut ajoittaa vahvisteita oikein? Jos
olisin valinnut väärän hetken käyttää positiivista vahvistetta
tukena? Mitä jos minulla seisoisi nyt tallissa hevonen, jolle ei saisi
satulaa selkään?
Kaiken tämän esti
kokemus ja ennakointi.
Käyn seuraavassa läpi
olennaiset seikat.
- Hevosen ”tyyppiprofiili.”
Tämä kertoo sen, minkälainen on hevosen luontainen käytösmalli mm. kohdatessa uusia asioita. Onko se utelias, rohkea, pelokas? Onko se pelokkaana vain pakeneva vai jopa helposti aggressiivinen (puree, potkii, pukittaa)? Kyseistä kohtaa tutkii ja kuvaa koirapuolella luonnetesti, jonka tulokset antavat viitteitä siitä, kuinka eläin todennäköisesti toimii paineen alla sekä koulutuksessa että yllättävissä, uusissa tilanteissa ja kuinka se niistä palautuu. Tämä antaa kouluttajalle hyvät perustiedot koulutustilanteiden onnistumisen varmistamiselle ja siten ennakoinnille.
- Koulutuskokonaisuudet ja rytmitys.
Mitä, missä ja miten koulutetaan. Koulutus onnistuu, kun koulutettava asia on pilkottu riittävän pieniin osiin, askeliin, kun koulutus suoritetaan tilassa ja tilanteessa, missä se voi tuottaa haluttua käytöstä ja missä riskit on minimoitu sekä kun koulutettava asia esitellään ja vahvistetaan hevoselle oikein.
- Selkeä portaittainen tavoitetaso
Koulutus onnistuu, kun tiedetään, mikä on haluttu tavoitetaso kulloisellakin hetkellä ja mikä on realistinen aika/toistomäärä, jolla se voidaan saavuttaa.
Kun eläimen, tässä
hevosen, koulutuksessa otetaan nämä asiat huomioon, se yleensä
tuottaa haluttua tulosta. Tässä kuvaan jälleen astuu
kokemattomuuden huono puoli. Kokematon ratsastaja ei välttämättä
ole eläimenkouluttajan ”huono” henkilökohtaisten
ominaisuuksiensa vuoksi. ”Huonous” tulee siitä, ettei hänellä
ole vaadittavaa henkilökohtaista tietopohjaa yllämainituista
asioista. Mikään kirja tai video ei voi kyllin kattavasti kuvata hevosen käytöksen nyanssien koko kirjoa, jotta se voisi toimia ainoana tai merkittävimpänä tietolähteenä kouluttajalle. Hyvin usein kokemattomuus käytännössä tarkoittaa
seuraavia seikkoja:
- puutteellista tietotaitoa hevosen luontaisesta käyttäytymisestä ja sen toteutumisesta ja ilmenemisestä koulutustilanteissa eli kyvyttömyyttä ”profiloida” hevonen ja ennakoida sen tyypillistä käytöstä, sen lisäksi myös kyvyttömyyttä tulkita ja lukea hevosen käytöstä koulutustilanteissa riittävän tarkasti
- riittämätöntä johdonmukaisuutta koulutustilanteissa, väärää / heikkoa käytöksen vahvistamista sekä vääriä valintoja koskien oppimiskokonaisuuksien sisältöä ja kestoa sekä oppimistilanteiden ajoitusta tai sijoittamista
- riittämätöntä tietoa oikeiden tavoitevasteiden laadusta
- fyysistä kyvyttömyyttä kouluttaa urheilevaa eläintä
Näistä viimeiset kaksi
lienevät ne merkittävimmät sellaisen kokemattoman ratsastajan kohdalla, joka on mahdollisesti perehtynyt tähän koulutusaiheeseen jo syvällisemmin. Kun
ihminen on kokematon, se tarkoittaa ettei hänellä ole kokemusta
siitä, miltä tuntuu tai näyttää jokin, mikä on haluttua
käytöstä ja miten erottaa se kaikesta sellaisesta käytöksestä
joka on enemmän tai vähemmän epätoivottua.
Käytännöntason
esimerkki: kokematon ratsastaja ei tiedä, miltä tuntuu kun hevonen
vastaa eteenpäinajaviin apuihin riittävän kevyesti, nopeasti ja
oikealla laadulla.
Miksi usein näin? Koska
ratsastajalta puuttuu kehonhallinta, joka mahdollistaisi sekä oikean
merkinannon että myös halutun vasteen seuraamisen.
Hevoset ovat kalliita.
Toistuvasti kuulen ja näen kuinka ihmiset ”säästävät”
ostaessaan nuoria, kouluttamattomia hevosia vajaavaisilla taidoilla.
Vanhempia, jo ns. valmiita hevosia karsastetaan – ajatellaan, ettei
niillä ole annettavaa ja ne menettävät arvoaan ja ovat siten huonoja sijoituksia. Olenpa kuullut väitettävän, että kokeneen
hevosen kanssa ratsastaja ei voi oppia omaa tyyliään vaan joutuu
opettelemaan hevosen ”tyylin”. Tähän sanoisin, että jokaisen
on opittava ratsastuksessa jokin ”kieli”. Vasta kun hallitsee
yhden kielen, voi alkaa runoilla eli kirjoittaa itse. Siksi jokaisen
ratsastajan on hyväksyttävä, että on kuljettava (ja maksettava!) määrätty
opintie, joka mahdollistaa myöhemmin vaikka nuorten hevosten
kouluttamisen.
Kaikista lisäksi ei ole henkisiltä
ominaisuuksiltaan kouluttamaan eläimiä: helposti ahdistuvan ja
hermostuvan yksilön pitää pitäytyä jo koulutettujen eläinten
kanssa touhuamisessa.
Jokainen, joka mielii
kouluttaa oman hevosensa tai hevosia toisille, aloittaa jostain. Ja
se joskus vaatii virheiden kautta opiskelua. Jos tälle tielle
halajaa, kannustan rohkeasti opiskelemaan hevosia ja lajia vanhaan
kunnon tyyliin jonkin kokeneemman kouluttajan ”oppipoikana” ennen
kuin ryhtyy toimeen. Monta kallista virhettä voidaan välttää
huolellisella opiskelulla ja paneutumisella. Eikä yksikään hevosta
tarkkailemalla vietetty tunti ole hukkaan mennyttä aikaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti